کاشی مقرنس +ویژگی و استعلام قیمت فقط با 1 تماس
کاشی مقرنس اصفهان یا آهو پا یکی از عناصر تزیینی معماری ایرانی است که در زیبا ساختن بناهای ایرانی به خصوص مساجد و مقبره ها استفاده می شود. در ساخت مقرنس از آجر، گچ، کاشی، چوب یا فلز استفاده میشود. کاشی مقرنس در هر رده از تاقچهها از رده زیرین خود پیش مینشیند تا درگاه به هم آید.
قیمت کاشی مقرنس
اگر به دنبال خرید انواع کاشی سنتی، از جمله مقرنس با قیمت مناسب هستید، از مشاوره رایگان ما در این زمینه بهره ببرید. قیمت کاشی مقرنس برای مشتریان زرنگار ایران بسیار مناسب و با تخفیف ویژه در نظر گرفته می شود.
اين كاشيها بعد از طراحي و رنگ آميزي با لعاب به كوره رفته سپس آماده نصب ميشود. يكي از مهمترين شاخصههاي كاشي هفترنگ، كيفيت و تركيبات خاص لعاب است.
قیمت کاشی مقرنس در انواع مختلف بر اساس متراژ مورد نیاز و هزینه تمام شده مواد اولیه می تواند متغییر باشد. لذا قبل از سفارش این نوع کاشی سنتی زیبا و خوش نقش و نگار، قیمت کاشی مقرنس را از کارشناس فروش استعلام بگیرید.
مقرنس چیست
مقرنس انواع و صورتهای مختلف دارد که معمولاً به تعداد طبقات یا به اصطلاح «پاهای مقرنس» شناخته می شوند. به این ترتیب به انواع دوپا، سه پا، چهار پا، یا بیشتر تقسیم می شود. مقرنس در زير گلدستههاي منار، بالال ايوان مساجد و ديگر ابنيه مذهبي، كاربرد دارد. این هنر از عوامل فزاينده زيبايي و مورد توجه در معماري کاشی سنتی ايران، محسوب ميشود.
هرچقدر تعداد پاها بیشتر شوند اجزا ریز تر می گردند. همچنین میتوان آنها را از لحاظ داشتن یا نداشتن اجزا طرح به دو دسته تقسیم کرد. مقرنس معمولاً از سقف فاصله میگیرد و به صورت پوسته ثانویهای زیر آن را می پوشاند. این پوسته پرشکنج ممکن است با مصالح مختلف از قبیل آجر، گچ،کاشی، آینه یا ترکیبی از اینها روکش شود.
مقرنس کاری همچنین قابلیت اجرا در زمینه های مختلف را دارد. مجموع این دو یعنی تنوع در مصالح و زمینه قابلیت این نوع کاربندی را برای خلق فضاهای گوناگون افزایش میدهد.
گفتیم که مقرنس به تعداد پاهایش شناخته می شود. این پاها خطوط تراز افقی هستند که سرتاسر مقرنس را طی می کنند. به بیان دیگر تصویر افقی پاها هرچند دارای شکست های فراوان است.
لیکن در نما به صورت یک خط افقی و مستقیم دیده می شود. فاصله های پا ها همواره با یکدیگر مساوی اند تخت ها که معمولاً ستاره ای شکل اند نیز همیشه افقی است و روی پاهای مقرنس می نشینند.
طرح در مقرنس
طرح در مقرنس را میتوان بر روی یک نیم کار چشم سر ستون سقف ها کتیبه و غیره اجرا کرد. همچنین به دو سبک اجرا میشود که در هر دو سر از پایین به بالا عناصر ریز تر و کوچکتر می شوند. معمولاً در سطوح فرو رفته گوشه های زیر سقف کار میشوند. اما محل قرارگیری این عنصر تزیینی می تواند در بالای دیوارها و سقفها گوشه ها سردر ها و مانند آنها باشد.
ایستایی مقرنس
اجرای آن با توجه به اینکه با مصالح سنگین مانند آجر و یا با مصالح سبک تر مانند آینه کاشی سنتی و یا گچ ساخته میشوند تفاوت میکند در مورد ایستایی مقرنس در دوره سلجوقی هماهنگ با بالا آمدن ساختمان جرزها و دیوارهای جنبی بنا به هنگام کرنش با قوس دادن آنها و پس و پیش دادن آجر ها می ساختند.
تا جایی که در نوک از تعداد قرنیز ها کم و پوشش مقرنس زیر گنبد با طاق ایوان کامل شود. اما در زمان صفویان آنها را بر روی زمین قالب می ریختند. پس از تکمیل بنا و عمارت به وسیله بست هایی که زیر طاق از پیش تعبیه می شد. مقرنس های آماده را به زیر سقف از پایین به بالا متصل می کردند.
کاشی کاری مقرنس در گذر زمان
در دوره قاجار هنرمندان نیم نگاهی به این هنر انداخته و زمان مورد توجه قرار دادن آثار با ارزش معماری دوران صفویه تزیین را جدا از بناهای خود می ساختند. بدین ترتیب با توجه به اینکه در دوره مختلف به عنوان عنصر تزیینی در ساختمان مورد استفاده قرار گرفته اند. جدا از ساختمان ساخته شده ایستایی آن اهمیت بسیار زیادی داشته است. به گونه ای که با توجه به مناطق مختلف از شکل های گوناگون استفاده شده است.
به عنوان مثال در مناطق زلزله خیز کمتر از مقرنس های آویزان استفاده کردهاند. اگر از نوع لانه زنبوری استفاده کردهاند ایستایی آن در بنا به طور کامل با تمهیداتی صورت گرفته است. با اجرای قطار ها در فواصل مساوی و همچنین قرار گیری دقیق بر روی لبه قوس ها این ایستایی بیشتر تامین شده است.
کاشی کاری مقرنس
از زیباترین آثار هنر کاشی کاری است که به تدریج یک شکل را به شکل دیگر تبدیل می نماید. در تمام دوران معماری ایرانی اسلامی میتوان نمونه های مقرنس را در کاخها مساجد و بناهای مذهبی کاروانسراها در پوششهای کاشی معرق و کاشی هفت رنگ و آجر وکچ مشاهده کرد. کاشی سنتی مقرنس در طرح و انواع مختلف با قیمت مناسب را از زرنگار ایران بخواهید.
دسته بندی انواع مختلف کاشی مقرنس
انواع کاشی های مقرنس را از لحاظ شکل میتوان به ۴ دسته تقسیم کرد:
1 – جلو آمده
مقرنسهایی را میگویند که مصالح آن از خود بنا است. در نهایت سادگی و بدون هیچ پیرایهای به صورت آجر یا گچی، انتهای سطوح خارجی نمای بیرون ساختمان را آرایش میدهند و استحکام آنها زیاد است.
2 – روی هم قرار گرفته
این مقرنسها افزون بر مصالح به کار رفته اصلی بنا، از مصالحی مانند گچ، آجر و سنگ که به بنا الحاق و اضافه شده ساخته میشوند. این نوع از مقرنس ها در سطوح داخل و خارج بنا به کار میروند. این مقرنسها بیشتر در چند ردیف (دو تا پنج یا بیشتر) روی هم قرار دارند و دارای ثبات متوسطی هستند.
3 – معلق
شبیه همان منشورهای آهکی آویزان در غارها یا استلاکتیت هستند. بیشتر از چسباندن مواد مختلف چون گچ، سفال، کاشی و مانند آنها به سطوح مقعر داخل بنا شکل میگیرند. این نوع مقرنس آویزان به نظر میرسند و دارای ثبات کمی میباشند.
4 – لانه زنبوری
چنانکه از نام آن پیداست، شبیه به لانه زنبور هستند. در مجموع مانند کندوهای کوچک بر روی هم قرار گرفته، دیده میشوند. این دسته از مقرنس ها تاحدی شبیه به مقرنسهای معلق هستند.
کلام پایانی
از نظر معماران زرنگار ایران مقرنس عنصری تزیینی هندسی است که با نقطه،خط، سطح و حجم سرو کار دارد. این عنصر تزیینی باهدف ایجاد سایه روشن القای خطوط مختلف سطوح بیشتری را برای اجرای تزیینات ظریف تری چون آجرچینی گچ بری موزاییک کاری و نقاشی و غیره فراهم میآورد. این عنصر تزیینی در بناهای اسلامی مسجد و بازار و غیره مورد استفاده قرار گرفته است. از لحاظ کثرت استعمال و از نظر تعدد مواد و نیز از جهت وسعت هنر معماری ایرانی اسلامی اهمیت ویژه ای دارد.
با بررسی ویژگی های آن و طرح های مختلف آن که امکان اجرای آن در دهانه و شکل های مختلف را فراهم می کند. استفاده از آن به عنوان عنصر تزیینی در دوره های مختلف از جمله دوره قاجار در بازار تبریز میتوان به این نتیجه رسید که هنرمندان مسلمان علاوه بر در نظر گرفتن زیبایی شکل به ایستایی آن نیز توجه کردهاند.